6 dingen die ik heb geleerd van onze verhuizing

6 dingen die ik heb geleerd van onze verhuizing

Niet te geloven hoe snel de tijd gaat, in oktober wonen we alweer één jaar in ons huisje! Ik weet nog heel goed dat we vorig jaar in september dachten ‘We willen weg uit Gent & groter gaan wonen‘ en ik toen steeds zei: ‘Ach, nog één jaartje hier huren en dan kunnen we gaan‘. Dat één jaar werd uiteindelijk één maand toen we ons droomhuisje op den buiten vonden en daar wonen we nu met veel plezier! Onze verhuizing was de eerste die we ooit deden (toen we naar ons vorig appartement kwamen, hadden we namelijk nog niks) en daar hebben we van alles uit geleerd, wat ik met jullie wil delen vandaag!

1 – Regel elektriciteit, water, gas, internet, tv zo snel mogelijk

Er is niks lastigers dan in het midden van een verhuizing zitten & nog allerlei praktische zaken te moeten regelen. Elektriciteit, water, gas kan je in principe allemaal al op voorhand aanvragen en fixen, desnoods hoef je enkel maar over te nemen van de huidige bewoners. Vergelijk leveranciers om zo goedkoop mogelijk uit te komen, lees de info op de website en regel die overstap! Ook voor internet en tv reken je best voldoende marge: het duurt vaak wel een poos eer ze dat kunnen komen installeren! En hoewel het een gevalletje #firstworldproblems is om enkele dagen zonder te zitten, besef je je dan pas hoe vaak je naar internet en/of tv grijpt. Plus, je zal maar net die ene klusinstructie moeten opzoeken… Maak die verhuizing – die sowieso al stresserend is – dus wat meer relaxed door je die kopzorgen uit te sparen.

2 – Verhuis op een korte tijd

Niks onhandigers dan tussen twee woningen in leven. Wij maakten de keuze om in één weekend te verhuizen met het grootste deel van onze spullen, zodat we de woning nog even ‘klaar’ konden maken, en de week erop volledig over te gaan. Niet alleen is het een groot gedoe om tussen twee woningen op en neer te pendelen, je spullen liggen overal en je voelt je nergens echt op je gemak. Geen aanrader vinden wij! Kies er dus voor om in één keer over te gaan & desnoods wat langer tussen de rommel te zitten. (Overigens bleek die ene week voor het ‘klaarmaken’ uiteindelijk toch véél langer te duren, want we moesten het hele huis schilderen & plamuren).

6 dingen die ik heb geleerd van onze verhuizing

3 – Houd grote kuis

Verhuizen is hét uitgelezen moment om even grondig door al je spullen te gaan. Meubelen waarop je al lang bent uitgekeken, decoratie die je nooit meer gebruikt of kleding die weggegeven mag worden… Maak er komaf mee! Wees echt niet bang om een poos met minder middelen te moeten leven, je bent achteraf extra dankbaar dat je van die ‘rommel’ af bent. Wanneer je op tijd weet dat je gaat verhuizen (en da’s meestal wel het geval) kan je op rommelmarkten gaan staan, via verkoopsites je meubelen aanbieden of via Facebookpagina’s als ‘Gift’ spulletjes gratis weggeven. Wij kozen ervoor om onze meubelen zo goed als allemaal achter te laten (we hebben letterlijk één IKEA Kallax meegenomen, een bureaustoel en een kast met draadmanden) en echt met een brand new start te verhuizen. Een top keuze als we ’t nu bekijken! Je moet alleen bereid zijn om tijdelijk tussen dozen te leven en uiteraard budgettair ook de ruimte hebben om alles nieuw te kopen.

4 – Zorg voor een goed team

Op de echte dag van de verhuizing (waarbij je met een camionette etc. op weg gaat en alle meubelen, kleding, … overbrengt) zorg je ervoor dat je een goed team hebt dat bereid is om te helpen. Alleen lukt het niet! Met een goed team kan je inladen, uitladen, over en weer rijden, alvast dingen in de juiste ruimtes zetten en zelfs al beginnen uitpakken. Samen sta je sterk! Doe hetzelfde uiteraard voor jouw vrienden & familie en beloon de helpers rijkelijk met lekker (comfort) eten en drankjes. Verhuizen kan fun zijn!

6 dingen die ik heb geleerd van onze verhuizing

5 – Hou ’t positief

Verhuizen is een ingrijpend iets en er komt altijd wel wat gestress bij kijken. Iets past niet zoals gehoopt, iemand komt niet opdagen, je maakt lange ritten & dagen, vindt bepaalde items niet of hebt honger… Ik zou ’t in ieder geval niet elke dag willen doen! Maar toch is het belangrijk om positief te zijn: alles komt goed. En door met een goede mood door je verhuizing te gaan, kijk je er achteraf met veel meer plezier op terug. Ik ben nog steeds dankbaar voor de helpende handen, voor een eerste diner op klapstoeltjes en een geïmproviseerde tafel (op het menu: friet) en de hilariteit die we meemaakten met de reusachtige verhuiscamionette. Maak er het beste van! Je verhuist niet elke dag dus houd dat in gedachten (it’ll be over soon!) en denk aan hoe fijn het zal zijn als je geïnstalleerd bent. Relax!

6 – Label, label, label

Een laatste cruciale tip voor een vlotte verhuizing: zorg dat je weet wat waar zit! Vul je nu één, tien of vijftig verhuisdozen: plak er al-tijd een labeltje op met wat erin zit en voor welke ruimte de doos is bestemd. Pak enkel items in in één doos, die ook samen komen in een ruimte (dus niet mixen tussen badkamer, slaapkamer, keuken etc.) en maak je dozen niet te zwaar; Zorg dat je bij het verhuizen meteen de dozen op de juiste plek kan zetten. Scheelt achteraf veel zoekwerk en gesleur! Voor wie echt veel items heeft, kan het een tip zijn om een ‘inventaris‘ te maken op je gsm of op papier: maak bijvoorbeeld telkens een foto van het label op de doos & de inhoud van de doos, zo kan je achteraf snel te weten komen waar die verdomde keukenhanddoek of tandenborstel nu zit! Trust me, dat maakt verhuizen zo veel gemakkelijker.

Onze verhuizing viel achteraf gezien supergoed mee en we waren ook best snel geïnstalleerd in onze woning. We moesten wel nog plamuren en schilderen en misten véél meubelen (nog steeds zijn niet alle ruimtes af), maar we hadden een dak boven ons hoofd, een fijn bed en een keuken waarin we alvast lekker eten konden maken. Dan kan je niet meer klagen, hé ;-). Verhuizen is misschien iets wat je liever niet zou doen, maar met deze tips moet het alvast gemakkelijker gaan! Heb jij nog tips & tricks voor wie binnenkort verhuist? Dingen die je wel of niet opnieuw zou doen? Laat het zeker weten in de reacties! 

Volg:
Share:

5 Reacties

  1. 15 aug 2017 / 8:48 am

    Fijne en zeer goede tips!
    Ik had tijdens een verhuizing met een stift op de dozen geschreven in welke ruimte het moest.
    Ook had ik erop geschreven of er iets breekbaars in zat.
    Maar ook servies en glazen in speciaal papier ingepakt.

    Xoxo

    • 15 aug 2017 / 9:34 am

      Ah ja, breekbare spullen moet je zeker extra inpakken & aanduiden! Lijkt me heel jammer als er bijvoorbeeld een vaas sneuvelt! X

  2. 15 aug 2017 / 10:59 am

    Wij hebben 3 weken op ons internet moeten wachten, en inderdaad, dan pas besef je hoe vaak je dat gebruikt. Uiteindelijk lukt het zonder ook wel allemaal hoor, maar ’t is toch net iets aangenamer als alles in orde is. En water enz in orde maken is echt zo gefixt. Dat hebben wij ook meteen gedaan. Tegenwoordig kan ook bijna alles via internet.

  3. 15 aug 2017 / 11:39 am

    Allemaal waar. Maar wat ik het leukste vond: pak zo snel mogelijk alles uit. Een doos die je in die ene hoek dumpt omdat je er nog geen plaatsje voor hebt gevonden, gaat er na 3 maanden nog staan. Alles meteen een plek geven, zorgt voor rust!

    • 15 aug 2017 / 11:53 am

      Oh ja ook een goeie! Bij ons ging dat niet meteen omdat we simpelweg geen opbergmeubels hadden, maar van zodra die binnen waren hebben we ook alles een plekje gegeven. En dan ben je ook niks meer kwijt :-)! X

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *