G

Gezonde pitta met groenteballetjes

Gezonde pitta met groenteballetjes

Een pitta is echt zo’n vettige hap die perfect past wanneer je uitgaat of een lekkere cheatday hebt. Mals vlees, een knapperig broodje en een heerlijke knoflookdressing: de perfecte zonde. Aangezien wij een beetje letten op wat we eten én we tegenwoordig veel minder vlees proberen te eten, zochten we een gezonder alternatief. En we vonden het nog, ook! Dus, we introduceren jullie: een gezonde pitta met groenteballetjes!

Gezonde pitta met groenteballetjes

Voor deze gezonde pitta heb je nodig:

  • pittabroodjes
  • ijsbergsla
  • groenteballetjes
  • magere yoghurt
  • komkommer
  • rode ui
  • knoflook
  • citroen

Gezonde pitta met groenteballetjes

Snijd de ui en ongeveer 1/3 komkommer in kleine blokjes. Versnipper ook de knoflook.

Gezonde pitta met groenteballetjes

Meng die ingrediënten samen in een kom en voeg magere yoghurt toe. Doe dat tot wanneer de komkommer, ui en knoflook royaal bedekt zijn ermee. Daarna voeg je er peper aan toe, eventueel nog wat extra knoflookpoeder en een hele flinke scheut citroen. Roer om en bewaar fris.

Gezonde pitta met groenteballetjes

In de tussentijd bak je de groenteballetjes knapperig in een klein pannetje met wat kokosolie. Doe de pitta in de broodrooster of oven tot ‘ie warm en klaar is. Snijd open, vul met ijsbergsla, voeg een flinke schep van het komkommer-uimengsel toe en bestrooi met rode ui. Als laatste voeg je de net gebakken groenteballetjes toe. Snijd ze eventueel in kleinere, hapklare stukjes.

Gezonde pitta met groenteballetjes Gezonde pitta met groenteballetjes

Tadaa! Klaar is je heerlijke maaltijd. Gewoonlijk eten wij twee van bovenstaande porties, en dat vult echt best wel flink. Als lunch zou je ook prima voor één exemplaar kunnen gaan. Laten we even vooropstellen dat dit natuurlijk geen échte pitta is. De smaak is niet hetzelfde en de ingrediënten zijn dat al helemaal niet. Maar, dat maakt deze pitta niet minder lekker! En daarbij is het goed om af en toe wat minder vlees te eten, dus dat is een extra pluspunt. Groenteballetjes zijn natuurlijk niet extreem gezond en ook een pittabroodje is dat niet, maar het is in ieder geval een véél beter alternatief dan een echte, vette pizza. Tenminste, als je op je eten let :-). Eet smakelijk! X

  1. Lotte zegt:

    Als mijn broers en ouders pita eten (wel altijd zelfgemaakt, die van een pitakraam vinden we allemaal te vettig), dan vervang ik het vlees ook altijd door groenteballetjes. Heel soms koop ik de veggie shoarma van AH, dat is ook lekker en smaakt eigenlijk verrassend gelijk aan het ‘echte’ pitavlees :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *