N

Non-guilty pleasure: gezonde wafels!

Snelle en gezonde havermoutwafels

Mijn ontbijt is heilig. Zonder flink ontbijt ben ik niet klaar om aan de dag te beginnen, laat staan het tot de middag uit te houden. Daarom ben ik steeds op zoek naar nieuwe, gezonde, #weightwatchers proof ontbijtrecepten die lekker zijn en mij ook gevuld houden. Mijn go-to snelle fix is een kommetje Optimel 0% (perzik+vanille is m’n favo smaakje) met havermout, maar als ik 5 minuutjes meer tijd heb, sla ik aan het bakken! Deze wafels zijn namelijk zó klaar (10 minuten) en maken van je ontbijt een heuse party. Plus, ze zijn héérlijk (echt heel close to the real deal) en geven me lang een verzadigd gevoel.

Wat zeg je — op naar het recept? Yes, het geheim van deze lekkernij wil ik niet te lang meer bewaren. Maar eerst nog even wat meer info. Deze wafels maak je met ei, banaan, havermout en een scheutje melk. Bij Weight Watchers (wat ik volg) zijn die eerste twee alvast vrij van punten en de melk is ook zo weinig dat ’t amper telt. Dat maakt dat deze heerlijke treat voor één portie (3 wafels) 3 punten bevat. DRIE! Dat is minder dan mijn kommetje yoghurt met vlokken (4) en véél minder dan brood met beleg of cornflakes (6 à 10). En als je dan moet kiezen tussen een saai kommetje yoghurt of een lekkere wafel met fruit, dan is de keuze vast heel snel gemaakt!

Snelle en gezonde havermoutwafels

Deze wafels kan je nog een tweetal dagen in de koelkast bewaren, maar zijn wel het lekkerste als je ze meteen opeet. Om ze opnieuw warm te maken, plaats je ze best een paar minuten in een voorverwarmde oven met hetelucht+grill op 180 °C. Zo krijgen ze weer die lekkere, krokante touch.

Dresseren doe ik met vers seizoensfruit zoals aardbeitjes, frambozen of bessen. Wanneer dat niet kan, warm ik een paar diepvriesaardbeien op in de microgolfoven, tot ze warm zijn & versmolten tot een soort ‘confituur’. Dan kan je ze zo lekker uitspreiden over je wafel! Een andere tip zijn de Hero Minder Zoet confituurtjes, die kan je in kleine cupjes (20 g) kopen en kosten 2 punten per cupje. Je kan er 3 wafels mee besmeren. Je kan ook wat honing op de wafel doen (kost wel meer punten), of wat minder zoet: agavesiroop. Ook zonder beleg zijn ze trouwens delish en perfect als kleine snack! Door de vanille hebben de wafels namelijk al een lekker zoete smaak.

En dan … op naar het recept! Tijd om jullie niet langer in spanning te houden.

Gezonde havermoutwafels (1 WW punt per stuk)

  • Aantal personen: 6 stuks (3 p/p)
  • Moeilijkheidsgraad: makkelijk
  • Afdrukken

Deze havermoutwafels bevatten maar enkele ingrediënten en staan in geen tijd op tafel. Bovendien zijn ze gezond, houden ze je langer gevuld dankzij de havermout & andere ingrediënten en tellen ze maar één Weight Watchers punt per stuk.

Ingrediënten

  • 50 g havermout
  • 1 banaan (rijp)
  • 1 ei
  • 100 ml (magere) melk
  • 1 tl bakpoeder
  • vanille-extract
  • kaneel
  • evt. voor een touch of chocolate: cacaopoeder

Bereiding

  1. Doe de havermout in de blender en maal tot een fijn meel.
  2. Voeg de banaan (in stukjes) toe, samen met het ei en de melk. Blend tot een smeuïge massa.
  3. Doe er het bakpoeder, een scheut vanille-extract en naar wens wat kaneel en/of cacao toe.
  4. Verwarm je wafelijzer en vul de wafelvormpjes. Ik heb een wafelijzer voor 4 (medium) wafels, dan doe ik er dus al 2/3 van het mengsel op.
  5. Sluit je ijzer en wacht voldoende lang om je wafels eraf te halen. Ik heb een vrij slecht wafelijzer dat niet snel warm wordt, dus dat duurt bij mij 7,5 minuten.
  6. Haal je wafels van het ijzer eens ze stevig & licht krokant zijn.

Afwerken doe je met fruit (0 punten), honing of siroop. Ook lekker: wat (verse) munt voor een frisse touch. Eet smakelijk!

 

Het lijkt alsof ik plots de uitvinding van de eeuw heb ontdekt, zo lyrisch ben ik over deze wafels. Maar meestal zijn desserts (of dingen die als een dessert smaken, zoals deze dus) bij Weight Watchers vrij hoog in puntenaantal, tenzij je bijvoorbeeld gewoon Griekse yoghurt met fruit eet. Dan is dit echt een héél aangename verrassing! Ik heb ze trouwens ook al eens zonder ei gemaakt, dan zijn ze iets minder smeuïg maar nog steeds wel lekker. En de melk kan je ook vervangen door bijvoorbeeld rijstmelk of havermelk, lijkt me ook eens een fijne variant!

Soit, eigenlijk moet je nu gewoon je keuken induiken & het zelf uitproberen. Ben je meteen overtuigd ;-)!

    1. Frauke zegt:

      Oh dat kan ook! Maar zelf vind ik wafels wel wat krokanter en ‘feestelijker’, haha! Misschien moet je maar eens een goedkoop ijzer aanschaffen, it’s soo worth it ;-)! X

    1. Frauke zegt:

      Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, kan je wel eens testen! Alleen denk ik dat de textuur dan wat zwaarder is, misschien toch minder prettig dan een luchtige wafel. Het krokante vind ik er zelf nog het lekkerste aan! Ik las overigens dat er in de Lidl (geloof ik) deze week een super cheap wafelijzer in de aanbieding is, misschien de moeite om te checken? :-) X

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *