Een blog onderhouden is een business. Natuurlijk kan je jouw plekje op het web zien als een pagina in je dagboek waarin je op niet-regelmatige momenten je hersenspinsels neerpent, maar als je net als ons ambitieus bent en het maximale uit je blog wil halen, is het belangrijk om je te organiseren. Wij geven jullie vandaag 13 tips om je blog professioneel aan te pakken en te onderhouden!
De eerste tip die we voor jullie hebben, is wat ons betreft ook direct de meest belangrijke. Schoenmaker, blijf bij je leest! Bepaal voor jezelf waarover je blogt. Wat zijn je sterktes? Welke thema’s wil je behandelen? Waardoor ben jij gepassioneerd? Schrijf dit op en probeer daar áltijd aan vast te houden. Alles wat je schrijft zou in principe binnen dit topic moeten passen. Uiteraard kunnen dit meerdere uiteenlopende onderwerpen zijn en is afwijken wel toegelaten, maar probeer het hoofdthema van je blog toch duidelijk naar voren te laten komen. Wanneer iemand een beautyblog volgt, doet ‘ie dat voor de beauty updates. Niks zo storend dan, als een homepagina vol posts over alles behalve dit onderwerp!
Afhankelijk van de vorm van je blog, is het belangrijk om vooruit te plannen. Is je blog echt je dagboek, dan vraagt deze natuurlijk enige actualiteit, maar voor een lifestyle/DIY-blog als die van ons, is plannen onmisbaar. Het beste kan je één maand vooruit plannen. Op die manier heb je een idee waar je naartoe wil en waar je tussendoor aan kan werken (belangrijk voor grote projecten). De kans is veel groter dat je zo op tijd je updates klaar hebt en je geen nachtwerk voor je blog hoeft te verrichten.
Dit hoort eigenlijk bij tip 2: door op voorhand te plannen, kan je ook gemakkelijker afwisselen tussen topics. Wanneer je bijvoorbeeld bezig bent met een restyling project van je kamer, kan je de updates die daarmee verband houden uitspreiden over een maand. Veel fijner als er tussendoor een andere update online staat, dan wanneer het één week lang over je kamer gaat op je blog! Door een overzicht te houden op je komende blogposts, zorg je dat er van elk onderwerp voldoende online staat en zie je ook of je hoofdthema voldoende de overhand krijgt.
Wanneer je net als ons regelmatig spullen moet kopen voor je blog, is het handig om op voorhand – bij het vooruitplannen – shoplijstjes op te stellen. Wat heb je nodig, waar, hoeveel zal het kosten? Niet alleen heb je op die manier een idee van je uitgaven voor de komende maan, je kan ook slim shoppen en alles van één winkel in één keer kopen. Zo hoef je niet elke dag langs te gaan bij dezelfde winkel, en heb je meer tijd over voor waar het echt om gaat;: het bloggen zelf!
Het is verstandiger om fotomomenten, schrijfmomenten, mailmomenten, social mediamomenten etc. in te plannen, dan om post per post volledig af te maken. Zo kan je bijvoorbeeld overdag een paar uur uittrekken om foto’s te maken voor allerlei verschillende posts, en ‘s avonds tijd maken om verschillende blogposts na elkaar uit te tikken. Niet alleen bespaar je zo tijd (en heb je altijd goed belichte foto’s!), je bent ook meer in een flow wat je kwaliteit ten goede komt.
Ook social mediaposts kan je op voorhand inplannen. Uiteraard hoeft niet elke tweet of Instagrampost gepland en uitgemeten zijn (liefst niet!) maar het is wel handig om bijvoorbeeld een lijstje aan te maken met leuke dingen die je de komende tijd wil posten. Stel, je bent een middagje lekker aan het rondsurfen, en je doet allerlei toffe ideetjes op die je via Facebook met je lezers wil delen. Dan is het handig om de updates daarover alvast te tikken maar ze over verschillende dagen te spreiden. Veel beter en leuker dan al die ideetjes in één keer online te gooien!
Schrijf nooit blogposts met excuses. Nooit. Een keer niet updaten is geen ramp, je bent in principe niks verplicht aan je lezers. Zo’n ‘sorry dat er wéér niks online staat’ update heeft geen kwaliteit en is eigenlijk inhoudsloos. Hoe gek is het om in een blogpost nota bene te zeggen dat er geen blogpost is?! Beter kijk je voor jezelf wat er fout is gegaan, werk je eventueel aan je planning-skills als dit vaker voorkomt en neem je je vooral niks kwalijk.
Hou altijd een notitieboekje of notitie-app bij de hand, zodat je elk mogelijk klein ideetje neer kan schrijven of uit kan typen. Al denk je bij jezelf ‘ach, dit wordt toch niks/is niet mogelijk/…’: schrijf het op. Schrijf alles op, want door de ideetjes achteraf te overlopen, kan je plots veel meer ideeën opdoen! 1+1 is twee en zo heb je ineens geweldige inspiratie voor een blogpost! Door alles op te schrijven, heb je ook voldoende ideetjes wanneer je eens een blog/inspiratiedip hebt. Dan kies je een onderwerp uit, werk je er rond en voor je het weet bruis je weer van de andere ideeën! Notitieboekjes zijn voor ons echt Heilig met een hoofdletter h.
Probeer een fijn hoekje in te richten om te bloggen. Dit kan best in de zetel zijn, maar nog liever werk je op een bureau die netjes is opgeruimd. Zorg dat de ruimte waarin je blogt rustig, inspirerend en aangenaam is. Dit komt je blogflow zeker ten goede! Hou je blogomgeving netjes, maar zorg dat je bepaalde essentials (bijvoorbeeld facturen en betaaltoestellen als je zakelijke dingen gaat doen, de producten waarover je schrijft als je een review maakt) bij de hand hebt. Zo hoef je niet de hele tijd rond te lopen of zoeken en kan je non stop goed doorwerken.
Ook als je catchy zinnetjes of leuke openingen voor blogposts in gedachten hebt: schrijf die ergens op! In het eeuwige notitieboekje dat je áltijd bijhebt, in een handige app voor je smartphone, sms het desnoods naar jezelf! Je bespaart jezelf denkwerk voor een leuke opening op het moment dat je aan het typen bent en het helpt je om sneller in je artikel te komen. Onthoud álles!
Plan vaste blogmomenten in. Niet per se dat je echt elke week op hetzelfde moment voor je blog aan de slag gaat, maar dat je op zondag bijvoorbeeld vastlegt wanneer je tijd aan je blog wil besteden. Op die manier ben je zeker dat je tijd hebt om aan de slag te gaan met je blog en hoef je je de rest van de tijd ook geen zorgen meer te maken ‘dat die ene blogpost nog gemaakt moet worden’. Maar als je een maand op voorhand plant is dat vast nooit meer een probleem!
Een Blog Planner is wat ons betreft een echte essential om je blog professioneel aan te pakken. Je kan er niet alleen overzicht in houden op je blogposts voor een maand, je shoplijstjes en meer: ook de zakelijke kant hou je op die manier overzichtelijk. Je kan maandelijks je statistieken neerpennen en naast elkaar leggen om te vergelijken hoe (goed) je bezig bent. Wij ontwierpen de Blog Planner Kit by The Life Factory met alle printables die wij zeer belangrijk en nodig vinden voor een goed overzicht en gebruiken onze eigen planner kit met héél veel plezier. Misschien jij binnenkort ook?
Deze laatste tip is ook een heel belangrijke: stay true to yourself. Je bent wie je bent, en wees daar maar trots op! Het heeft geen nut om bloggers waar je naar opkijkt na te doen of je nét iets te veel te laten inspireren door jouw favoriete webstek. Wanneer je ideeën opdoet, geef die dan altijd een eigen draai. Stiekem vinden wij het niet zo leuk om blogs te lezen die over de onderwerpen gaan waar wij over schrijven, omdat je je onbewust altijd laat beïnvloeden. Té veel blogs volgen is dus nooit goed. Lees beter je eigen updates een keertje meer ;).
Na één jaar bloggen (en nooit een update missen – ha!) durven we wel te zeggen dat we de basis van een blog plannen onder de knie hebben. Maar ook voor ons is er nog werk aan de winkel, zoals meer actief zijn op social media. Geen enkele blogger is perfect, al is het wel een mooi idee om de perfectie na te streven! Hopelijk hebben jullie iets gehad aan onze tips. Heb jij nog onmisbare tips voor blog organisatie?
Erg handige tips! Dit zijn tenminste tips waar ik ook echt iets aan heb, want vaak vliegen de blogtips je een beetje om je oren en heb je er zelden wat aan. Ik merk dat ik te weinig op inspiratie kom. Het is vaak op momenten dat ik geen artikel meer in de planning heb, dat ik nog moet nadenken over een nieuw idee en dan komt het niet. Ik weet nu ook dat ik dus beter géén excuses artikel meer mag schrijven (heb ik helaas al een keer gedaan, maar nu weet ik dat ik dat zeker niet meer mag doen). bedankt! Hoe komen jullie op jullie inspiratie?
Wij halen inspiratie uit … ALLES! Het leven. Het is een beetje oefenen, maar als je op elk moment van de dag, bij wie je ook bent en waar je ook bent, je ogen open houdt, heb je in no time inspiratie! Als wij naar de winkel gaan geraken we geïnspireerd door dingen die we zien (en zelf willen maken), als we over straat lopen zien we misschien wel een leuke make-uplook waarover we willen schrijven, in ons appartement zijn er genoeg dingen die we nog zouden willen aanpassen/DIY’en. Zolang je er op elk moment ontvankelijk voor bent, kan je letterlijk uit alles inspiratie halen! :) En dankjewel! X
Wat een goede tips! Merk zelf dat het vooruit plannen nog een dingetje is, vaak is het dat er op maandag nog een post voor dinsdag in elkaar gezet moet worden. En eigenlijk wil ik wel dat het allemaal al klaar staat, scheelt in ieder geval een hele hoop gestress. Ga het artikel even opslaan en nog eens goed doorlezen!
Handig! Wij (Shirah & Lisa) zijn net begonnen met bloggen en kunnen dus wel wat organisatietips gebruiken. Vooral vooruit plannen is een must merken we nu al. Zeker als iemand op vakantie is bijvoorbeeld!
Goeie tips! Ik ga binnenkort eens aan de slag met een maandplanning. Momenteel is alles zo’n beetje ‘zoals het uitkomt’, maar voor (vaste) lezers zijn regelmatige updates, eventueel op vaste dagen, wel fijner.
Bedankt om dit te delen!
Echt een paar goede tips! Ik ben gek op plannen en organiseren dus dat zit wel goed. Ik hou een heel excel document bij met wanneer ik wat wil gaan doen en welke artikelen ik al heb geschreven. Ik schrijf maar 2 blogs in de week dat scheelt natuurlijk ook :-).
Mijn tip aan jullie: doe iets aan je Nederlands! Niets zo storend als een tekst die grammaticaal van geen kanten klopt… Jammer!
Hi Michelle, het zou handig zijn mocht je ons feedback geven waar we iets mee konden :) kan je concreet aangeven wat de problemen zijn? X
Goeie tips! Bij mij ging het een tijdje goed met een maandplanning, maar ondertussen weer volledig overboord gegooid. Ik heb in de vakantie ook geen vast werk, dus vind het moeilijk om een vaste dag in te plannen voor het bloggen. Vanaf dat ik een job heb, zal het allemaal wel wat loslopen, veronderstel ik :)
Hele handige tips! Plannen helpt mij heel erg!
Leuke tips!
Supergoede tips, maar soms denk ik dat, als ik ze allemaal zou volgen, ik wat het ontspannende aspect van bloggen kwijt zou zijn… Al zou het wel zeker helpen om alles wat gestructureerder te laten verlopen ;-)
Idd goed plannen is het halve werk en zodra je een idee hebt: meteen opschrijven en niet denken, ah dat doe ik later wel, want dan ben je het alweer vergeten!
Kijk, dat is nog eens handig! thnx voor de goede tips. Ik deed er al een paar, maar kan altjid beter :)
Hele fijne tips waar ik zeker wat aan zal hebben! Dankje! :)
Heel fijne tips. Mijn ultieme tip die aansluit bij de laatste: vergelijk jezelf niet met anderen. Ik heb dit ook lang gedaan en werd/word er alleen ongelukkig van. Social media is trouwens ook mijn mindere puntje :)
Deze tips kan ik zeker gebruiken: het inplannen van blogmomenten ga ik wat vaker uitproberen!