Zo bak je gezonde American Pancakes, zonder suiker

Zo bak je gezonde American Pancakes, zonder suiker!

Zo bak je gezonde American Pancakes, zonder suiker

“The best way to top pancakes is with more pancakes!”, het zou zowat m’n levensmotto kunnen zijn. Of in ieder geval een quote waarin ik me behoorlijk herken, want lordy lord ik hou van pannenkoeken! 😍 Mijn lifegoal is ooit een B&B te openen en wees maar gerust dat American Pancakes dan elke ochtend op de menukaart staan. Met wat lekkere maple syrup eroverheen en verse fruitsla on the side, maar zónder suiker – want ja, dat kan! Ik deel graag mijn favoriet recept.

Zo bak je gezonde American Pancakes, zonder suiker

American pancakes zonder suiker, smaken die dan nog wel lekker? Oh they do! Door met vanille-aroma en/of kaneel in je deeg te werken en ze te serveren met fruit, honing of siroop, krijgen ze toch nog de zoete twist waar je misschien wel naar zoekt. En zijn ze meteen ook geschikt om als ontbijt op te smikkelen, elke dag als je wil!

Laten we dus maar in het recept duiken, dan kan je meteen aan de slag.

De ingrediënten

Je hebt nodig, voor zo’n 7 tot 10 pancakes (1 à 2 personen, afhankelijk van waarmee je ze serveert):

  • 1 ei
  • 2 dl amandelmelk
  • 80-100 g (volkoren)bloem
  • 1 tl bakpoeder
  • Een snufje zout
  • Vanille-aroma of kaneel

Ik geef alvast mee dat ik m’n pancakes altijd een beetje op gevoel maak. Soms voeg ik een tweede ei toe, minimaliseer ik de hoeveelheid bloem (tot 70 à 80 g bijvoorbeeld) of kies ik voor een andere soort (stevige, plantaardige) melk. Experimenteren is altijd een goed idee! Maar dit is dus een beetje het basisrecept.

Zo bak je gezonde American Pancakes, zonder suiker

Het recept

  • Scheid je ei en klop het eiwit met een snufje zout op tot je pieken krijgt.
  • Meng in een aparte kom het eigeel, de bloem en de amandelmelk tot één gladde massa. De substantie moet een beetje zijn als die van cakedeeg: eerder stevig en niet te vloeibaar.
  • Voeg er daarna het bakpoeder en een scheut vanille-aroma of kaneel aan toe en meng opnieuw.
  • Schep er als laatste het opgeklopt eiwit bij en meng voorzichtig, zodat je een heel luchtig deeg krijgt. Dat is echt het geheim voor het American Pancake effect, hoe ‘fluffyer’ je deeg, hoe dikker je pannenkoekjes.
  • Verhit een scheutje olijfolie op een matig vuur in een koekenpan met dikke bodem.
  • Schep daarna ongeveer één eetlepel van het deeg in de pan, spreid open en laat bakken tot je bovenop gaatjes in het deeg ziet. Draai je pancakes om met een spatel eens de bovenkant ongeveer droog is en laat nog kort even aanbakken langs de andere kant.

Stapel je pancakes op een torentje (ik warm m’n bord altijd op zodat ze lekker lang op temperatuur blijven), giet er een scheutje maple syrup overheen en serveer met vers fruit. And enjoy!

Heb jij wel eens (gezonde) American Pancakes gemaakt? Wat is jouw favoriete recept?

4 Comments

    1. Frauke

      Oh het is inderdaad helemaal niet zoveel werk! Eigenlijk is het enige anders dan bij gewone pannenkoeken dat je het eiwit apart opklopt voor de luchtigheid :-) Laat het zeker weten als je ze zou proberen! X

Laat een antwoord achter aan Rosanne Antwoord annuleren